понеделник, 12 ноември 2007 г.

За шофьорлъка

Тъй. Докато пътувах към София, ако не знаете, не съм от София, но живея тук, реших да напиша няколко прости правила дето ме държат жив на пътя. Просто малко опит. Ако не ви харесва не го прилагайте.

Обичам да карам малко по-бързо. Ако не познавате пътя карайте максимум +20км/ч. Карайте с превишена скорост само ако познавате добре колата си, слели сте с нея 100%, знаете от къде идва всеки шум, знаете съвсем точно, в какво състояние са спирачките, в какво състояние е управлението, гумите. И по-точно не само да знаете, но да знаете, че са в отлично състояние.

Научете как реагира колата при разминаване с ТИР. Те са динозаврите на пътя. Карат бързо като лек автомобил, и са огромни, поради което създават много турболенции на пътя. Представете си, че духа много силен вятър отляво. Карате с 120км/ч. Разминавате се с ТИР. Тогава усилието да държите колата в пътя трябва да намалее, но вие продължавате да натискате волана. Колата се разклаща от въздушната струя на ТИРа и може да се забиете в каросерията на ТИРа. А когато отмине трябва да продължите да натискате волана леко наляво за да сте в платното. Ами ако гумите са ви със стар изтъркан грайфер и е хлъзгаво. Помислете сами.

Ако ви изпреварва ТИР. Като видите, че може да се прибере присветнете леко с дългите. така той ще знае, че вече е пред вас и няма да ви забърше със задницата, докато се прибира.

Ако преваляте баир или леко възвишение на пътя и видите малки светлинки, то минете на къси светлини. Това е горната част на кабината на ТИР. Вярвайте ми някои от тези ТИРове могат да осветят стадион с фаровете, които имат. Освен това те оценяват когато комуникирате с тях на пътя, и въобще всички шофьори.

Не вярвайте прекалено много когато някой ви даде десен мигач за да го изпреварите. Проверявайте си.

Ако някой тръгне да ви изпреварва, но вие виждате, че идва кола. Дайте ляв мигач за да го предупредите, че не е добре да изпреварва.

Ако този пред вас пусне аварийни и си кара, тогава вие го заслепявате с фаровете. Може да сте на дълги.

Ако влизате в завой от вътрешната страна и срещу вас идва автомобил трябва по-скоро рано да превключите на къси. Ако сте от външната страна може и малко по-късно.

При десен завой, можете да гледате отдясно на автомобила пред вас, и като видите, че е празно, можете да атакувате по-рано. Същото важи и отляво, но там е по-лесно, тъй като седим вляво в автомобила.

Другото нещо което можете да направите при изпреварване в завой без видимост. Леко се изнесете в другото платно и чакайте без да изпреварвате. Ако идва нещо ще можете да се приберете.

Нощно време карайте винаги на дълги, когато е възможно. Ако някой ви изпреварва, ще вижда повече. Ако вие изпреварвате, още докато изпреварвате включете на дълги.

Казах ли вече, нощни време карайте на дълги светлини, ако влизате в завой с много растителност от двете страни или друго, което намалява видимостта, вероятността идващия от другата страна шофьор да разбере, че сте там е по-голяма. Ако искате да сте сигурни, дали идва автомобил от другата страна, сменете няколко пъти дълги-къси, и ще забележите дали има други фарове осветяващи същото място. Така и другия ще ви види.

Правете преценка много напред. Повечето модерни автомобили имат спирачен път около 40 метра от 100км/ч. Ето защо пазете дистанция. Колкото по-бързо карате, толкова по напред ще трябва да гледате и преценявате. Ако има дори малък намек, че може да стане нещо, отпуснете газта и сложете крак на спирачката, ако се размине пак давайте газ.

Когато тръгвате да изпреварвате преценете, колко бързо набира колата ви. Ако е бавно ще трябва изберете по-дълга отсечка за изпреварване, съответно ще изпреварите по-малко коли. Ако колата ви набира бързо, тогава можете да изпреварвате и на по-къси отсечки. Трябва да имате и добри спирачки. За да можете да се вмъкнете между две коли, ако се наложи.

Хващайте волана с две ръце. Забравете за гъзарското каране с една ръка. То става само за бавни скорости, когато искате да се поперчите с колата си. Да сте видели рали пилот да кара с една ръка? Няма и да видите.

Когато карате бързо винаги мислете следното ... "Какво би станало, ако аз карам срещу себе си? Ще се ударим ли ?" Ако отговора е ДА, приберете се и изчакайте по удобен момент за изпреварване.

Карайте с нови гуми. Поведението на колата на пътя е коренно различно.

Забележете какъв е цвета на асфалта. Как се отразяват светлините на колата ви, и тези на другите коли от асфалта. Това може да ви даде информация дали е мокро, леко влажен и прочее. Тогава ще знаете, как да карате.

Ходете на профилактични прегледи на колата. Така вие ще сте спокойни.


Ако съм пропуснал нещо пишете. :-)

Няма коментари: